យើងមិនត្រូវស្មានថាកុមារមានវ័យដូចមនុស្សប្រុសស្រីតូចមួយទេ
សូម្បីកុមារនោះបានទៅរៀនជាសិស្សសាលាហើយក៏ដោយ ។ ក្មេងមានគំនិតមារយាទផ្ទុយស្រឡះពីមនុស្សដែលមានអាយុពេញការ
កុមារមានរបៀបដោយយ៉ាងក្នុងការគិត ក្នុងការយល់ ក្នុងការធ្វើ ។ ក្នុងការនិយាយវាចូលចិត្តខុសពីយើង
វានិយាយដើម្បីកំសាន្ត វាមិនមែនដើម្បីឲ្យគ្នាវាយល់ចិត្តគំនិតគ្នាវាទៅវិញទៅមកឡើយ
។ បើយើងសង្កេតមើលការវិនិច្ឆ័យរបស់វា យើងឃើញថាវាមានមតិចំពោះរឿងនីមួយៗតាមភាពវាជាក្មេង
កុមារមិនរកហេតុផល មិនរកវិបត្តិឬវិធានទេ តាមពិតកុមារវិនិច្ឆ័យដោយប្រៀបធៀប
។
ពាក្យស្តីបន្ទោស ឬសុន្ទរកថា ជាការឥតប្រយោជន៍សម្រាប់ក្មេង
ព្រោះវាមិនស្តាប់វាមិនយល់ឡើយ បើយើងហើយទៅអភិប្រាយកំចាយសេចក្តីប្រដៅវានោះកុមារប្រាកដជាប្រែចិត្តប្រែគំនិតពីយើង មកពីហេតុតែមួយ គឺវាស្តាប់សេចក្តីអធិប្បាយយើងមិនបាន
តែការពិតចិត្តកុមាររហ័សរហួនក្នុងភាពមានទៅវិញទៅមកណាស់ ។
ទស្សនាវដ្តីសម្រាប់គ្រូ
សំនួរ
១.
ចូរពន្យល់ពាក្យ ៖ កុមារវ័យ កំសាន្ត វិនិច្ឆ័យ មតិ វិបត្តិ សុន្ទរកថា ។
២.
ចូររកសទិសស័ព្ទនឹងពាក្យ ប្រៀប ។
៣.
ចូររកវេវចនស័ព្ទនឹងពាក្យ គំនិត ។
៤.
ពាក្យស្តីបន្ទោស ឬ សុន្ទរកថាតើជាការមានប្រយោជន៍ដល់ក្មេងឬទេ ? ហេតុអ្វី ?
ចម្លើយ
១. ពន្យល់ពាក្យ
កុមារវ័យ =
វ័យនៅក្មេង ។
កំសាន្ត = លំហែ
។
វិនិច្ឆ័យ =
ការពិចារណាដោយម៉ត់ចត់ ។
មតិ = ការគិតឃើញ
ការយល់ឃើញ ។
វិបត្តិ =
ការប្រែប្រួលទៅកាន់ក្តីអន្តរាយ ។
សុន្ទរកថា =
សេចក្តីថ្លែងការណ៍អ្វីមួយ ។
២. សទិសស័ព្ទ
ប្រៀប ព្រៀប
ប្រៀប =
ប្រៀបផ្ទឹម ប្រៀបប្រដូច... ។
ព្រៀប =
ទឹកឡើងព្រៀបច្រាំង ពេញព្រៀប... ។
៣.
វេវចនស័ព្ទ
គំនិត មតិ យោបល់
៤.
ពាក្យស្តីបន្ទោស ឬ សុន្ទរកថាពុំមានផលប្រយោជន៍បន្តិចឡើយដល់ក្មេងព្រោះវាមិនព្រមយកចិត្តទុកដាក់ក្នុងការស្តាប់
ឬ មួយវាក៏មិនយល់នូវក្តីប្រដៅរបស់យើងឡើយ ។
ពាក្យពិបាក
កំសាន្ត
វិនិច្ឆ័យ មតិ វិបត្តិ ប្រៀបធៀប សុន្ទរកថា អភិប្រាយ រហ័សរហួន ។
“ងើយស្កក ឱនដាក់គ្រាប់”